Miksi Pääskynpesä menestyy

Liike-elämässä pyritään tekemään rahassa mitattavaa tulosta. Yritystoiminnan lopputuloksena viivan alle pitäisi jäädä plusmerkkinen summa, liikevoitto. Kohtuullinen voitto hyvän tuotteen myymisestä – mikäs siinä. Sehän kuulostaa ihan järkevältä.

Myös osa yksityisistä päiväkodeista toimii yrityspohjalla. Mutta alalla, joka ei niinsanotusti tuota mitään, mutta tarvitsee paljon resursseja, tässä järjestelyssä on ongelmansa. Jotta toiminta saadaan tuottamaan voittoa, kulut on vedettävä niin alas kuin mahdollista. Säästökohteina voivat olla lasten ruoka, kasvattajien koulutus ja määrä suhteessa lasten määrään, sijaiset, siivous, lelut…

Varhaiskasvatuksessa on valittava, painottuuko toiminnan tavoitteena laatu vai voitto.

Pääskynpesä on valinnut laadun. Taitavalla taloudenpidolla saavutettu tuotto käytetään rakennuslainan hoitoon, eli viime kädessä se palaa päiväkotiin. Meidän taustayhteisömme ei tavoittele voittoa. Päinvastoin: kun päiväkoti on vuosien varrella joutunut talousvaikeuksiin, Lahden vapaaseurakunta ja sen uskolliset jäsenet ovat tulleet tueksi kerran toisensa jälkeen. Kiitos siitä, rakkaat ystävät, rakkaat esirukoilijat!

Pääskynpesä on toiminut keskeytyksettä reilusti yli 30 vuotta. Aluksi yhdellä lapsiryhmällä, siitä sitten laajeten. Nyt ryhmiä on viisi, hoitopaikkoja toistasataa. Uusi talomme valmistui viime syyskuussa. Miten tähän on päästy, kun päiväkoteja syntyy ja kuolee kuin puoteja kauppakeskuksessa?

Syy on yksinkertainen: me teemme työmme hyvin. Niin hyvin, että siinä ei ole kenellekään mitään selittelemistä. Henkilökunta on kautta linjan pätevää ja sitoutunutta. Ruokahuolto ja siivous hoidetaan ammattitaidolla. Meillä on jopa ihka oikea talonmies! Talous on osaavissa käsissä, johtoporukka onnistunut yhdistelmä visionäärejä ja realisteja.

Työntekijöistä huolehditaan kuin perheenjäsenistä. Pääskynpesässä ei tunneta arvojärjestyksiä. Salliva, rento ilmapiiri nostaa esiin jokaisen taidot ammattiin katsomatta. Noin joka viikko joku tunnustaa, että lähti taas vähän lapasesta… ja esittelee uuden, mahtavan saavutuksen.

Työn keskiössä ovat lapset. Kaikki, mitä talossa tapahtuu, tapahtuu lasten hyväksi. Perheitä kuunnellaan, erilaisia ideoita sovitellaan lomittain ja toteutetaan aina kun mahdollista. Sana kiertää somessa ja tuo uusia asiakkaita. Työ jatkuu, yhteinen seikkailu jatkuu.

Mihin tässä voittoja ja osinkoja tarvitaan? Unelmien toteuttamiseen? Me toteutamme niitä tässä ja nyt.

–Katariina–